FIXIE

 

 

 

Afgelopen zaterdag hield De Fietserij, in samenwerking met enkele Aalstere fixie-rijders, een eerste fietstochtje door de stad. Ondanks het gure weer mocht de organisatie toch rekenen op enige belangstelling. Zelfs uit het Ninoofse was een fervente fixed rijder afgezakt. Hij vertegenwoordigde een delegatie die het liet afweten door de regen. Voor wie geen flauw benul heeft van wat ‘fixie’ nu net is volgt hier een verklaring:

Fixed gear is een trend die reeds een tijdje uit Amerika komt overwaaien maar nog niet zo lang geleden onze steden heeft bereikt. De baanfiets werd voor het eerst gespot in de straten van New York en San Francisco, waar fietskoeriers deze gebruikten om door de stad te rijden. Baanfietsen worden doorgaans gebruikt om op een ovale baan te racen en hebben een vast verzet, dus geen versnellingen. Daarnaast hebben ze ook geen ‘freewheel’, het mechanisme dat ervoor zorgt dat je wiel blijft doordraaien als je stopt met trappen. Zolang je wiel draait, zul je moeten blijven doortrappen. Aangezien een rem bij wet verplicht is moet die op je stuur staan, al hebben de liefhebbers die er bij voorkeur niet op. Langs deze weg komen we tot het design aspect van de fiets. Door het gebrek aan kabels en ingewikkelde delen is deze fiets niet alleen makkelijk in onderhoud maar ook eenvoudig zelf te ontwerpen. De combinatie van een oud, nieuw, al dan niet herspoten frame en een ruime keuze aan onderdelen maakt de mogelijkheden eindeloos. Om het met de gevleugelde woorden van klusser Roger te zeggen: ‘Wat je zelf doet, doe je meestal beter’.

Na deze kleine uiteenzetting –dat toch wel een hele epistel geworden is- rest mij nog de bedoeling van de organisatie mee te geven. De Fietserij is namelijk van plan om meer activiteiten rond de fiets –in al zijn varianten- te organiseren. Zij gaven met deze fietstocht de aanzet om fietsers met dezelfde passie samen te brengen. Deze eerste rit werd beeïndigd met een goeie pint op café waarbij de fiets het onderwerp bij uitstek was. Hieronder enkele foto’s van de pareltjes die present waren.

Op weekdagen kan je steeds terecht bij De Fietserij om jouw persoonlijke fixie in elkaar te laten steken!